Franszyza integralna i redukcyjna w ubezpieczeniach transportowych
Ważnym elementem występującym w większości warunków transportowych stosowanych przez firmy ubezpieczeniowe jest:
udział własny,
franszyza integralna,
franszyza redukcyjna,
Udział własny - polega na tym, że ubezpieczający zatrzymuje na swoje ryzyko część ewentualnej szkody wg określonego z góry stosunku procentowego, np.10%,20%. Możliwość zaostrzenia udziału własnego wynika zwykle z postanowień ogólnych warunków.
Instytucją zbliżoną do udziału własnego jest - franszyza , która stanowi granicę , poniżej której zakład ubezpieczeń nie odpowiada. Sens franszysy poza uniknęciem zaniedbań polega na tym, że wyłącza ona spod odpowiedzialności ubezpieczyciela szkody drobne, przy których koszt ustalenia rozmiarów , przyczyn strat, jak również strata czasu i papieru na korespondencję przy dochodzeniu roszczeń byłby nieproporcjonalnie wysoki. Można stosować dwie metody ustalenia wysokości franszysy procentowo w stosunku do sumy ubezpieczenia (np 2%,4%) albo kwotowo przez ustalenie określonej kwoty pieniężnej. Rozróżniamy dwa rodzaje franszysy :
Integralną (warunkową), Redukcyjną (bezwarunkową),
Franszyza integralna - polega na tym, że zakład ubezpiezeń nie ponosi odpowiedzialności za szkody poniżej ustalonej (procentowo lub kwotowo) granicy. Jeżeli jednak szkoda granicę tę przewyższy , to zakład wypłaci odszkodowanie w pełnej wysokości, a więc tak jak by franszyzy w ogóle nie było.
Franszyza redukcyjna - polega na tym, że określona procentowo lub kwotowo część szkody obciąża zawsze ubezpieczającego , podobnie jak w przypadku zastrzeżenia udziału własnego.
Celem stosowania przez towarzystwa ubezpieczeniowe tego typu "zaostrzeń" jest pragnienie zainteresowania ubezpieczającego dołożeniem należytych starań względem ubezpieczonego mienia.
Za celowością wprowadzenia tego typu ograniczeń przemawia fakt, iż zachodnie towarzystwa ubezpieczeniowe wprowadziły również te szczególne udziały do swoich warunków, w wyniku tego na rynku zachodnim liczba szkód w zakładach, które wprowadziły tego typu zaostrzenia spadła i to dość znacznie, co dało podstawę do obniżenia wysokości składki jaką musiało pobrać towarzystwo w celu zrekompensowania poniesionych strat z tytułu zaniedbań.
[1]
[2]
[3]
[4]
[5]
[6]
[7]
[8]
[9]
[10]
[11]
[12]