UBEZPIECZENIA TRANSPORTOWE

WSTECZ




REGULAMIN        LIKWIDACJA SZKÓD        SŁOWNIK UBEZPIECZENIOWY        UŻYTECZNE LINKI        PRZEPISY PRAWNE        WYROKI SĄDÓW        WKRÓTCE       PŁATNOŚCI SKŁADKI        FAQ        BLOG        KONTAKT        DAWNIEJ

K-U na www.facebook.com
Kontakt na www.messenger.com

Infolinia tel. 0-22 423 59 38 lub 664 723 723
E-mail: kontakt@kalkulator-ubezpieczeniowy.pl   czynna 8.00 - 18.00




Uzyskaj ofertę ubezpieczenia:

Ubezpieczenia do uzyskania licencji Przewoźnika Drogowego
Ubezpieczenia Cargo Krajowe
Ubezpieczenia Cargo Międzynarodowe
Ubezpieczenia Odpowiedzialności Cywilnej Przewoźnika (OC) krajowe
Ubezpieczenia Odpowiedzialności Cywilnej Przewoźnika (OC) Międzynarodowe
Ubezpieczenia Odpowiedzialności Cywilnej Spedytora (OC)



Odpowiedzialność cywilna spedytora i przewoźnika - zakres ubezpieczenia


Odpowiedzialność cywilną - można określić jako zobowiązanie osoby wykonującej jakąś profesję , bądź czynności życia codziennego wobec innej osoby. Warunkiem zaistnienia odpowiedzialności cywilnej jest naruszenie ogólnie obowiązujących norm dotyczących danej czynności lub niewywiązanie się z umowy, w wyniku czego jedna ze stron ponosi stratę materialną bądź fizyczną.

Jak wynika z powyższego odpowiedzialność cywilna jest pojęciem złożonym, w skład którego wchodzą dwa problematycznie odmienne zagadnienia, a mianowicie:

  • odpowiedzialność cywilna deliktowa,

  • odpowiedzialność cywilna kontraktowa,

Odpowiedzialność cywilna kontraktowa jest związana z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem zobowiązania wynikającego z czynności prawnych czyli umowy.

Typowe przykłady dotyczące zakresu niniejszej pracy to :

  • niewykonanie lub nienależyte wykonanie umów przewozowych,

  • niewykonanie lub nienależyte wykonanie umów spedycyjnych,

Odpowiedzialność cywilna deliktowa - opiera się na wyrządzeniu szkody przez sprawcę , który dopuścił się umyślnie lub nieumyślnie czynu niedozwolonego. Typowe przykłady to :

  • uszkodzenie cudzego mienia,
  • naruszenie cudzego życia lub zdrowia,
  • naruszenie obowiązku zawarcia umowy,

Obie te formy odpowiedzialności częstokroć wiążą się z transportem towarów i osób. Wyodrębnienie ich daje pełną możliwość przejrzystości podczas analizowania i rozgraniczania form i zasięgu odpowiedzialności.


Odpowiedzialność przewoźnika/spedytora

Według najogólniejszych przepisów zawartych w Kodeksie Cywilnym zakres odpowiedzialności przewoźnika za przewożony towar jest dość szeroki. Przewoźnik odpowiada bowiem za wszystkie szkody wynikłe z :

  • utraty przewożonego towaru,

  • ubytku przewożonego towaru,

  • uszkodzenia przesyłki.

Zakres odpowiedzialności spedytora jest znacznie większy od zakresu odpowiedzialności przewoźnika. Spedytor oprócz bezpieczeństwa przewożonych towarów odpowiada także za organizację tego przewozu.

Odpowiedzialność przewoźnika/spedytora trwa od chwili przejęcia przesyłki do przewozu, aż do chwili wydania jej odbiorcy. Należy pamiętać przy tym , iż przewoźnik odpowiada na zasadzie winy domniemanej, to znaczy, że przyjmuje się, iż każda szkoda jaka może zdarzyć się w czasie transportu, jest wynikiem niedołożenia przez przewoźnika należytej staranności do jej wykonania. Wyżej wymieniony stan rzeczy jest bardzo korzystny dla właściciela transportu, bowiem w razie stwierdzenia szkody w przesyłce osoba uprawniona nie potrzebuje przeprowadzać dowodu winy przewoźnika. Wina ta jest domniemana.

W niektórych przypadkach ma on możliwość uwolnienia ciążącej na nim odpowiedzialności czyli przeprowadzenia tzw. ekskulpacji. Zdarza sie to wtedy , gdy udowodni (tzn. ciężar dowodu przerzucony jest na przewoźnika), że nie mógł zapobiec powstaniu szkody, mimo zachowania należytej staranności. Przewoźnik odpowiada nie tylko za własne działanie ( przy czym działanie organów osoby prawnej traktuje się jako działanie samej osoby prawnej), lecz także wszystkich swych pracowników oraz inne osoby, którymi się posługuje przy wykonywaniu przewozu. Przewoźnik odpowiada również - w transporcie bezpośrednim lub kombinowanym - za dalszych przewoźników , którym powierza przesyłkę , tak samo jak za siebie samego. Jeżeli przewóz odbywa się na podstawie jednego dokumentu przewozowego (tzw. bezpośredniego) na całej trasie, to odpowiedzialność wszystkich przewoźników biorących udział w wykonywaniu przewozu jest w stosunku do klienta solidarna. Oznacza to, że klient - a więc wysyłający albo odbiorca przesyłki - może się zwrócić do każdego z przewoźników , bądź do wszystkich łącznie i od każdego ma prawo żądać pełnego pokrycia szkody. Jeżeli jeden z przewoźników pokrył szkodę, może mieć roszczenia zwrotne tzw. regres* do innych uczestników przewozu. Zobowiązania przewoźnika z tytułu zawartej umowy , jakkolwiek dość rygorystyczne, nie są nieograniczone. Granicę odpowiedzialności stanowi w większości przypadków rzeczywista wartość przesyłki.

Zakres odpowiedzialności za szkody transportowe W zakresie odpowiedzialności za szkody transportowe - przewoźnika oraz zakładu ubezpieczeń z tytułu ubezpieczenia cargo - możemy wyróżnić następujące grupy ryzyk :

  • ryzyka , za które odpowiadamy z oc przewoźnika/spedytora, jak i z tytułu ubezpieczenia cargo,

  • ryzyka , za które odpowiadamy z tytułu OC , a nie odpowiadamy z tytułu ubezpieczenia cargo np. szkody wynikające z tytułu opóźnienia terminu dostawy,

  • ryzyka ,za które odpowiadamy tylko z tytułu ubezpieczenia cargo , a nie odpowiadamy z OC przewoźnika/spedytora np.wynikające z nadzwyczajnych zdarzeń losowych,

  • ryzyka,za które nie odpowiada ani przewoźnik z tytułu OC , ani nie odpowiadamy z tytułu ubezpieczenia cargo. Do tej grupy możemy zaliczyć szkody wynikające z winy wysyłającego lub odbiorcy, z braku, bądź wadliwości opakowania, z tytułu ubytków naturalnych w granicach ustalonej normy, z właściwości wewnętrznych towaru, z powodu nie zachowania przepisów bezpieczeństwa.

Można jeszcze nadmienić, iż również awaria wspólna (występująca w ubezpieczeniach morskich ) nie jest objęta odpowiedzialnością przewoźnika.





[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12]

Copyright © Kalkulator-Ubezpieczeniowy.pl